Budoucnost pneumatik

V posledních letech se relativně stagnující automobilový průmysl nadechuje k velkým změnám. Důraz na alternativní zdroje energie (hlavně elektřina, ale nelze opomenout ani vodíkové motory) je nejvýraznější z nich. Kromě toho však dochází k velkému vývoji v oblasti součástí automobilu, které na první pohled nejsou tak důležité. Mimo jiné jde i o pneumatiky, kterým se věnujeme nejvíce. Vývoj pneumatik směřuje k velkým novotám, dalo by se říct až k revoluci. Směrů vývoje je navíc hned několik, tak si je tu představme.

Pneu bez duše?

Ano, i to je cesta, kterou se vydalo hned několik výrobců pneumatik. Dochází k výraznému omezení možností vzniku defektů, protože si tato pneumatika vystačí bez stlačeného vzduchu nebo jiných plynů. Systém je relativně jednoduchý- na disk, který je nedílnou součástí pneumatiky (nebo je spíše pneumatika nedílnou součástí disku), jsou napojeny pryžové lamely, které ho spojují už se samotným běhounem. Tyto pneumatiky jsou stále ve vývoji, ale už byly prezentovány i na sériově vyráběném vozu. Poznáte je snadno i podle toho, že lamely nejsou zboku kryté, takže vidíte prázdný prostor- snad i pro lepší demonstraci a jako důkaz neexistence uzavřeného prostoru se stlačeným vzduchem, bez kterého se tyto pneumatiky obejdou.

A výhody této technologie? Zabránění defektům, nepotřebnost rezervy a v neposlední řadě i lepší dosažitelné jízdní vlastnosti a prožitek (díky vyšší možné radiální i boční tuhosti)

Huštění dusíkem

Velmi moderní je i huštění pneumatiky dusíkem. To nevyžaduje nic extra, jen připlacení si za inertní směs (tedy dusík). Mezi uváděné výhody má patřit vyšší teplotní odolnost, zabránění oxidace vnitřku pneumatiky nebo například nižší unikání plynu (a tím i snižování tlaku) z pneumatiky, což by mělo přinést delší intervaly mezi dofukováním pneumatik.

Jenže jak se ukazuje, rozdíl u běžných osobních automobilů není tak podstatný a to z mnoha důvodů. Nám bude pro teď stačit ověřené tvrzení, že dusík i vzduch mají téměř stejné vlastnosti ve všech relevantních oblastech. Výsledek je to relativně očekávatelný, protože i vzduch je tvořen z drtivé většiny právě dusíkem. Ve výsledku si tedy pouze zbytečně připlatíte za „dobrý pocit“.

Výrazně odlišná je situace v extrémních případech- závodních vozidlech, letounech,…, kde se dokonale inertní atmosféra opravdu vyplatí. Jak snadno by vzplálo kolo letedla při přistání, když okolo létají jiskry, kdyby bylo naplněno vzduchem (s výrazným obsahem hořlavého kyslíku)? Snadno.

Dojezdové pneumatiky

Jde o pneumatiky s konstrukcí, která umožňuje jízdu i s defektem. To má přirozeně mnoho výhod-nemusíme se patlat s výměnou pneumatiky na rušné silnici nebo volat asistenční službu (pokud ji vůbec naše havarijní pojištění nebo povinné ručení obsahuje), protože jednoduše dojedeme do servisu, kde vše přenecháme profesionálům. Háčky jsou dva- tyto pneumatiky umožňují dojezd cca 150km s maximální rychlostí kolem 80km/h. Ale asi bychom ani nečekali, že pneumatika s defektem nám bude sloužit roky.

Druhou nepříjemností je možnost instalace pouze v automobilu, který měří tlak v pneumatikách. V opačném případě bychom nemuseli ani defekt zaregistrovat, což by bylo nebezpečné.

Samodofukovací pneumatika z Česka

Zajímavá technologie pochází i z našich luhů a hájů. Jde o pneumatiku, která díky speciálnímu kanálku dokáže dofukovat pneumatiky při jízdě. Takže žádné dofukování a další problémy s tlakem v pneumatikách. Součástí technologie by měl být i systém, který automaticky upravuje tlak v pneumatikách podle naložení, což by zajistilo optimální vlastnosti a minimální opotřebení pneumatik v každý okamžik jízdy.

Comments are closed.